Friday 24 June 2011

Satu Renungan - Surah An - Naba

Renungan Dalam Surah an-Naba’

 http://img.tebyan.net/big/1389/11/21119438429223415612717317721822751992574.jpg





Ketika dakwah


Nabi Muhammad s.a.w. baru bermula, Allah SWT mendedahkan rahsia kehidupan sebenar yang telah disediakan untuk manusia. Kehidupan abadi selepas mati.

Sebelumnya manusia hidup merebut kenikmatan dunia dengan apa saja cara yang mereka suka tanpa ada batasan. Yang kaya dan berkuasa dipandang mulia. Orang yang miskin dan lemah menjadi hamba dan hidup kehinaan.

Pembunuhan kejam, penghinaan kepada bani insan adalah lumrah hidup manusia yang berkuasa. Memendam dendam, kebencian, kebengisan dan menunggu peluang membalas dendam adalah budaya semua manusia yang teraniaya.

Neraca pertimbangan mereka hanya terbatas kepada kehidupan dunia yang terlalu singkat, semasa usia masih muda dan bertenaga dan akan hilang lenyap apabila usia menjamah tua. Dalam sempadan masa yang sempit itu mereka bergelut, berebut menggunakan apa saja cara tanpa batasan.

Kejahilan manusia terhadap hakikat Rububiyyah dan Uluhiyyah Allah dan kejahilan terhadap hakikat kehidupan sebenar menjadikan tamaddun manusia hancur. Mereka hidup dalam suasana penuh kebencian, sentiasa menaruh syak dan sangkan yang buruk antara satu sama lain. Hidup dengan penuh perasaan berdendam dan mereka akan berperang dengan sebab yang terlalu remeh. Pedang dan pemerintah kukubesi sahaja yang boleh mendisiplinkan mereka.

Kehidupan sebenar yang diciptakan oleh Allah Pencipta segala kewujudan adalah kehidupan abadi yang telah ditentukan waktunya.

Malangnya kekufuran yang menutup hati golongan kafir telah menghalang mereka daripada mempercayai perkhabaran Nabi s.a.w. mengenai hakikat kehidupan ini. Mereka lebih memilih kehidupan dunia yang penuh dengan tipu-helah ini, penuh dengan kesusahan hidup, penat dan lelah.

Berita mengenai hari kemusnahan dunia, hari dunia ini ditukarkan menjadi dunia baru yang abadi, hari manusia dibangkitkan semula selepas mati, hari manusia dikumpulkan di padang Mahsyar, hari semua amalan manusia di dunia fana ini dihitung dan semua perlakuan manusia ditimbang dan di mahkamahkan, hari manusia ditentukan kesudahannya sama ada ke syurga dengan penuh kenikmatan atau ke neraka dengan penuh keperitan segala-galanya ini dianggap oleh mereka bagai omongan kosong yang tidak ada nilai kebenaran sedikitpun.

Sebenarnya bukan mereka meragui kebenaran Nabi Muhammad s.a.w. tetapi sikap takabbur yang ada di dalam dada mereka telah menjadikan mereka menentang Islam.

Kisah-kisah benar yang bakal menemui setiap manusia ini dipersoalkan oleh golongan kafir Quraisy sebagai olok-olokan. Malah tidak sedikitpun timbul rasa bimbang dan gerun di dalam jiwa mereka.

Sungguh amat menghairankan terhadap sikap tolol dan dungu mereka yang tidak sedikitpun mengindahkan amaran Allah S.W.T sehinga Allah menempelak mereka .

Soalan Kehairanan.
 
Maksudnya: ”Tentang apakah yang mereka bertanya-tanya itu.”

Soalan ini hanyalah untuk menyatakan kehairanan terhadap kesombongan golongan kafir. Kerana mahasuci Allah daripada kejahilan. Soalan ini sepatutnya menyedarkan orang-orang kafir bahawa Allah maha Mendengar setiap apa yang mereka perkatakan. Tidak sepatutnya manusia boleh mempersoalkan kemampuan Allah mengadakan hari kiamat dan hari pembalasan lebih-lebih lagi golongan kafir Quraisy bukannya golongan athies yang tidak percaya kepada Rububiyyah Allah.

”Tentang peristiwa besar yang bakal berlaku itukah? Yang mereka tidak mempercayainya?”

Allah menyifatkan hari kiamat sebagai `al-naba’ al-`azim’. Berita tentang peristiwa besar yang akan berlaku. Perkataan `Nabi’ adalah kata nama pembuat (isim fa`il) iaitu orang yang membawa berita tentang peristiwa besar yang akan berlaku.

An-naba' al-'azim ialah: Hari-hari terakhir dunia, hari kebangkitan semula manusia daripada tanah, hari manusia dihimpunkan di sebuah padang luas berbumbungkan langit dengan matahari terik di atas ubun-ubun, hari semua amalan manusia akan diaudit dan ditimbang, hari ditayangkan semua bukti-bukti kesalahan dan kebaikan mereka di dunia dihadapan semua manusia dan hari manusia diadili di mana manusia yang dizalimi semasa hidup di dunia diberi hak menuntut hak-hak mereka daripada orang yang menzalimi mereka.

Apakah mereka tidak mahu mepercayai kebenaran peristiwa besar ini? Apakah mereka meragui kekuasaan Allah Azza wa Jalla untuk mengadakannya?

”Janganlah mereka bersikap begitu, kerana kelak mereka pasti akan mengetahuinya. Sekali lagi janganlah mereka bersikap begitu, kerana kelak mereka pasti akan mengetahuinya.”

Allah yang maha Pengasih sekali lagi mengugut mereka supaya mereka sedar dan beriman sebelum terlambat. Janji Allah ini bukanlah janji-janji kosong yang selalu diucapkan oleh manusia yang ingin melunakkan hati orang-orang bawahan mereka. Segala yang dikhabarkan Allah pasti akan berlaku !.

Sememangnya orang-orang Quraisy tidak patut bersikap demikian rupa dan menentang ajaran nabi Muhammad s.a.w.

Begitulah Allah yang Maha Penyayang menyedarkan manusia kafir agar kembali kepada kebenaran dan mentarbiyah orang-orang yang beriman agar mereka merasai muroqobatullah terhadap perjalanan hidup dan dakwah mereka. Agar orang-orang beriman merasai betapa Allah mendengar dan melihat apa yang dilakukan oleh golongan Quraisy yang menentang mereka. Melalui kritikan Allah ini akan bertambahlah keyakinan orang-orang yang beriman bahawa Allah sentiasa mengawasi setiap gerak-geri manusia seluruhnya.

Setelah Allah menempelak keengkaran golongan kafir Quraisy Allah SWT menyatakan hakikat Rububiyyahnya, kekuasaan dan Rahmatnya kepada sekelian makhluk, supaya manusia sedar, insaf dan kembali kepada kebenaran. Betapa Allah yang berkuasa menciptakan segala-gala ini mampu untuk menciptakan kehidupan selepas mati, kehidupan sebenar yang abadi.

Surah ini tidak dikhususkan kepada kafir Quraisy sahaja malah untuk semua manusia yang meragui hari akhirat maupun yang beriman.

Bukti Kekuasaan Allah

Allah berfirman yang bermaksud:
” Bukankah kami telah menjadikan bumi mudah untuk kehidupan, dan gunung-ganang menjadi pasak, dan kami jadikan kamu berpasang-pasangan, dan kami jadikan tidur kamu sebagai kerehatan, kami jadikan malam bagaikan pakaian yang menutupi, dan kami jadikan siang untuk mencari kehidupan dan kami binakan di atas kamu tujuh lapisan langit yang kukuh, dan kami jadikan untuk kamu pancaran matahari yang terang benderang, dan kami turunkan daripada awan air hujan yang mencurah-curah supaya kami keluarkan kepada kamu biji-bijian, tumbuh-tumbuhan dan taman-taman yang subur”

Allah menciptakan bumi menjadi sebuah planet yang sesuai dan mudah untuk kehidupan. Bumi menerima cahaya matahari yang bersilih ganti siang dan malam menjadikan suhunya stabil. Tanahnya subur yang ditumbuhkan dengan pelbagai spesis tumbuh-tumbuhan. Segala-gala yang diperlukan oleh manusia untuk menikmati kehidupan diciptakan Allah dan disediakan untuk manusia. Betambahnya ilmu pengetahuan manusia terhadap rahsia ciptaan Allah Azza wa Jalla bertambahlah kesenangan dan kemakmuran yang boleh di berikan kepada umat manusia yang dilantik sebagai khalifah di muka bumi ini.

Gunung-ganang yang dibentuk daripada batu-batan yang kukuh menjadi pasak bumi, menstabilkannya ketika menghadapi ribut-taufan, hujan lebat dan banjir besar. Bumi yang bergunung-ganang dengan pelbagai spesis tumbuhan pelbagai warna menjadikannya terlalu indah, tenang dan damai apatah lagi apabila mengalir dicelah-celahnya sungai, jeram dan air terjun yang tinggi.

Segala-gala ciptaan Allah diciptakan berpasang-pasang sebagai satu sistem bagi menjana kehidupan ini dan kesinambungannya. Penciptaan siang dan malam, sejuk dan panas, cas-cas positif dan negatif, jantan dan betina, lelaki dan perempuan, baik dan jahat segala-galanya memainkan peranan yang telah ditentukan Allah dalam sistem ciptaannya untuk kesenangan kehidupan di dunia ini.

Tidur adalah antara nikmat ciptaan Allah kepada manusia. Tidur yang nyenyak di malam gelap tenang, sunyi dan suhu yang dingin memberikan kerehatan kepada otak dan badan manuisa. Dengan tidur manusia dapat mengembalikan kesegaran tenaganya. Kepenatan memerah otak dan tenaga untuk bekerja di siang hari akan pulih hanya dengan tidur nyenyak.

Allah jadikan siang hari mata manusia terjaga, tenaga manusia bersedia untuk berusaha dan bekerja mencari keperluan kehidupan yang telah disediakan Allah untuk mereka.

Allah jadikan di atas manusia tujuh lapisan langit yang mempunyai peranan masing-masing yang Allah mengetahui rahsianya. Ada yang diceritakan Allah Azza Wa jalla peranannya dan ada yang masih memerlukan pengkajian dan penerokaan manusia untuk menyingkap rahsia ciptaan Allah yang Agung ini. Matahari, bulan dan bintang-bintang dialangit telah diceritakan Allah akan peranannya antaranya sebagi sumber cahaya, haba dan pelbagai sinar. Bagi menghitung bilangan saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun dan bagi menentukan arah utara, selatan, timur dan barat.

Pelbagai sinaran cahaya yang terbit taripada matahari mempunyai pelbagai fungsi dalam kehidupan di dunia ini selain daripada menerangi alam ia menjadi sumber tenaga kepada manusia.

Angin, awan dan air hujan antara makhluk ciptaan Allah yang amat diperlukan oleh kehidupan ini sebagai sebahagian daipada keperluan kehidupan dan penstabilan kehidupan di dunia ini.

Dengan hujan yang mencurah-curah dibumi menjadikan bumi lembab dan subur berlaku pelbagai proses kimia dan persenyawaan benih tumbuh-tumbuhan yang menghidupkan mukabumi.

Bumi yang subur dengan pelbagai jenis bunga-bungaan yang berwarna-warni, pelbagai haruman yang mengasyikkan, pelbagai bijian dan buah-buahan yang berbagai rasanya merupakan tanda kebesaran Allah dan Nikmat Kurniaannya yang tidak terhitung oleh manusia.

Ayat-ayat al-Quran yang ringkas ini cukup membuktikan keEsaan Allah, Kekuatan, Kebijaksanaan dan Kemampuan Allah untuk melakukan apa sahaja yang di Kehendakinya.


Hari Perhitungan

Allah S.W.T yang menciptakan alam maya yang begitu hebat ini juga mampu untuk memusnahkannya dan menciptakan alam baru untuk kehidupan manusia yang baru.

”Sesungguhnya hari perhitungan itu telah ditentukan waktunya. Pada hari itu akan ditiup serunai sengkakala dan kamu akan datang berbondong-bondong. Akan dibukakan langit menjadi berpintu-pintu dan gunung-ganang diterbangkan dan hilang menjadi seumpama sinar fatamorgana”.

Hari itu manusia dibangunkan semula daripada tanah adalah hari yang telah ditentukan oleh Allah. Setelah malaikat yang ditugaskan untuk meniup sangkakala meniupnya buat kali kedua, manusia akan keluar daripada tanah dan mereka berduyun-duyun mengikut nabi-nabi mereka menuju padang mahsyar. Langit akan dibuka menjadi berpintu-pintu dan malaikat turun melaluinya ke padang Mahsyar. Bumi yang dahulunya dipenuhi gunung-ganang kini sudah hilang menjadikan bumi terhampar luas sebagai padang mahsyar.
Balasan kepada Thaghut.

”Sesungguhnya Neraka Jahannam telah disedialan untuk golongan thaghin yang akan menghuni neraka, mereka akan tinggal di dalamnya beberapa tahun lamanya, mereka tidak akan menikmati kedinginan dan tidak juga minuman, melainkan daripada air leburan panas dan danur, sebagai balasan yang setimpal terhadap dosa yang mereka lakukan. Mereka semasa di dunia tidak pernah menyangka amalan mereka akan dihitung dan mereka tidak pernah percaya kepada bukti-bukti kebenaran Allah. Pada hari ini semua amalan mereka dihitung dan tertulis..Maka rasakan balasan azab dan Kami tidak akan menambahkan kepada mereka melainkan keperitan azab”.

Inilah ancaman Allah kepada golongan kuffar, dzalim dan mereka yang mati dalam kefasikan thaghut. Perkhabaran benar ini merupakan hujjah Allah kepada manusia, bahawa apa yang bakal mereka temui di dalam kehidupan abadi nanti bukan suatu perkara rahsia yang tidak pernah disampaikan Allah SWT kepada manusia.

Perkataan ”Mirshada” menceritakan keadaan Neraka Jahannam. Perkataan ini mempunyai dua maksud iaitu ”disediakan” iaitu kepada golongan thaghut. Maksud kedua ialah ”mengintai-intai” golongan thaghut. ( Syed Qutub).

Untuk maksud yang kedua Allah menggambarkan seolah-olah neraka juga memiliki perasaan marah, geram dan tidak sabar-sabar untuk memamah golongan yang telah tersenarai sebagai ahli-ahli neraka dikalangan manusia yang tergolong di dalam golongan thaghut semasa hidup di dunia.

”Thaghin” adalah kata nama plural kepada pembuat ( orang-orang yang melampaui batas) . Ia adalah terbitan daripada perkataan ”thagha” yang bermaksud melanggar batas-batas Syarak.

Batasan Syarak.


Batas-batas Syarak termasuklah batas-batas aqidah, ibadah, muamalat, munakahat, jinayat, dan siyasah.


Batas-batas aqidah adalah aspek-aspek keimanan kepada Allah dan seluruh perkara yang wajib di imani. Melanggar batas-batas aqidah menjadikan seseorang itu termasuk di dalam golongan zalim, kafir, munafiq dan syirik.


Golongan ini sudah pasti menjadi ahli neraka dan akan kekal di dalamnya selama-lamanya.

Batas-batas hukum ibadah adalah melaksanakan semua kefarduan syarak dalam hubungan dengan Allah seperti solat, puasa, zakat dan haji. Meninggalkannya dengan sengaja sedangkan mereka berkemampuan melaksanakannya bermakna mereka telah fasik atau ingkar kepada perintah-perintah Allah dan termasuk kedalam golongan ”thaghin”.


Melanggar batas-batas hukum muamalat yang menjadi kewaiban syarak dan melakukan perkara yang diharamkan.
Batas-batas hukum muamalat sesama manusia ialah akad-akad perjanjian muamalat yang dilakukan sesama manusia dan hukum-hukum Syarak yang wajib di patuhi di dalam urusan mu`amalat kewangan termasuk perkara yang berkaitan dengan hak-hak dan tanggungjawab sosial yang telah ditentukan oleh Syarak mengenainya.
Hukum-hukum muamalat seperti hukum yang berkaitan dengan urusan jual beli, sewa-menyewa, pinjam-meminjam, upah-mengupah, hutang-piutang. Menjalankan urusan muamalat yang di haramkan seperti mengamalkan riba, menjual arak, berjudi dan menjual perkara-perkara haram.
Begitu juga melanggar batas-batas perhubungan antara lelaki dan wanita. Asalnya wanita diwajibkan berada dirumah dan sekiranya wanita terpaksa keluar rumah kerana melakukan urusa-urusan yang di izinkan syarak mereka diharamkan bertabarruj iaitu keluar dengan mendedahkan aurat dan memakai pakaian yang menjolok mata lelaki.
Kaum wanita dan lelaki diwajibkan menundukkan pandangan mata daripada melihat kaum satu lagi yang membuka panahan Iblis kehati mereka. Hubungan lelaki dan perempuan yang bukan muhrim adalah diharamkan kecuali atas sebab-sebab yang dibenarkan syarak.
Sebaliknya sengaja berhubung dengan tujuan berseronok, bersuka-ria dan menikmati kenikmatan nafsu mata, telinga dan deria sentuhan kulit adalah termasuk di dalam larangan menghampiri zina.

Larangan ini hanyalah terangkat dengan akad pernikahan yang sah antara lelaki dan wanita melalui walinya.

Apabila pasangan lelaki dan wanita mendirikan rumahtangga mereka wajib memelihara batas-batas Syarak yang berkaitan hubungan suami isteri dan kewajiban melaksanakan tanggungjawab kekeluargaan sebagai seorang suami dan bapa dan seorang isteri dan ibu.

Tugas seorang suami selain mencari nafkah untuk keluarganya beliau juga wajib mendidik isteri dan anak-anaknya agar mentaati Allah dan RasulNya. Tugas isteri selain mentaati suaminya beliau wajib membantu suami di dalam menguruskan rumahtanga dan membantu suami dala mendidik anak-anak agar menjadi seorang muslim yang bertakwa.

Mengabaikan tanggungjawab Syarak dan melanggar hukum-hukum berkaitan perhubungan lelaki dan perempuan dan kekeluargaan ini juga termasuk di dalam golongan fasik dan ”thaghin”.

Begitu juga batas-batas Syarak dalam urusan Siyasah sebuah pemerintahan seperti kewajiban memilih pemimpin yang bertakwa dan terbaik, kewajiban menasihati dan mentaati pemerintah. Kewajiban menegakkan maqasid Syarak di dalam menegak dan memelihara agama Islam dalam kehidupan seluruhnya, memelihara akal rakyat jelata, memelihara harta-benda, nyawa, memelihara kesucian keturunan manusia dan kehormatan diri mereka.

Termasuk di dalam kewajiban Siyasah ialah menguruskan urusan kewangan secara adil berasaskan dasar-dasar kewangan Islam, menguruskan urusan pentadbiran berkaitan kekeluargaan dan kemasyarakatan sebagaimana yang ditetapkan oleh Syarak . Termasuk juga dalam tanggunjawab siyasah syariyyah melaksanakan hukum-hukum Syarak berkaitan hudud, qisas dan taazir.

Oleh itu golongan `thaghin’ ini bukan sahaja golongan kafir sahaja tetapi termasuk juga golongan yang beriman yang engkar daripada melaksakan hukum-hukum dan tanggunjawab yang telah difardukan Syarak kepada mereka.


Tempoh Orang Fasik Tinggal di dalam Neraka


”Ahqaba”.

Ia adalah kata plural kepada perkatan `Haqaba” iaitu satu tempoh masa tertentu. Ulama berselisih pendapat dalam menentukan tempoh tersebut.


Antaranya terdapat riwayat daripada Sufyan al-Thauri daripada Ammar al-Duhni daripada Salim bin Abi al-Ja’di berkata : Kata Ali bi Abi Thalib r.a. tentang bulan hijrah apakah yang kamu tahu tentang al-Haqab dalam kitab Allah? Katanya kami dapati ia adalah 80 tahun, setiap tahun 12 bulan, setiap bulan 30 hari dan setiap hari menyamai 1000 tahun.


Berdasarkan riwayat ini ada ulamak mengatakan mereka akan dihumbankan kedalam neraka selama 700 haqab.


Diriwayatkan daripada Nafi’ daripada Ibnu Umar daripada nabi s.a.w. “ Demi Allah seseorang itu tidak akan dikeluarkan daripada neraka sehingga tingal di dalamnya beberapa ahqab. Sabdanya lagi satu haqab bersamaan lebih kurang 80 tahun, satu tahun 360 hari dan satu hari bersamaan hitungan kamu 1000 tahun.


Ada pendapat yang mengatakan ayat ini dimansukhkan dengan ayat yang mengatakan:

” Maka rasakanlah azab dan kami tidak akan tambahkan kepada mereka melainkan azab”.

Dan ayat: ” melainkan dengan kehendak tuhanmu”


Namun sudah cukup untuk menggerunkan orang yag beriman dan sudah pasti mereka tidak sanggup disiksa walaupun seminit.


”Hamima” adalah air yang teramat panas dan ”Ghassaq” adalah lendir, lendir dan nanah-nanah manusia yang di azab di dalam neraka.

Balasan Golongan Muttaqin

Sebaliknya golongan yang bertaqwa bagi mereka kehidupan yang berbeza.

” Sesungguhnya untuk orang-orang yang bertakwa dikurniakan kepada mereka perlepasan daripada azab dan dimasukkan mereka ke dalam syurga yang penuh dengan taman-taman dan kebun-kebun anggur.”.

Muttaqin adalah orang-orang yang bertakwa.

Sifat muttaqin tersimpul di dalamnya ciri-ciri orang yang beriman, ciri-ciri seorang Islam dan ciri-ciri seorang yang Ehsan.

Serendah-rendah darjat mereka ialah orang yang melaksankan semua kewajiban, meninggalkan semua larangan dan carahidup mereka tidak menyusahkan makhluk lain dan terselamat daripada termasuk di dalam golongan thaghin.

Golongan ini sahaja yang akan terlepas daripada terjebak ke dalam neraka melainkan mereka yang mendapat keampunan Allah Azza wa Jalla.

Melahirkan identiti muttaqin adalah matlamat siyasah Islam dan Syariatnya.

Orang-orang yang beriman bukan sahaja diwajibkan beriman malah mereka wajib mempertahankan keimanan mereka dan keislaman mereka . Mereka juga wajib berusaha menyampaikan risalah Islam, mengajak golongan yang belum Islam untuk menganuti aqidah Islam dan mendidik mereka agar mencapai darjat muttaqin. Inilah tanggunjawab dan amanah Allah kepada manusia sebagai khalifah Allah dan hambanya. Hanya golongan muttaqin yang akan berjaya melaksanakan misi ini.

Maka bagi golongan muttaqin yang mengharungi kehidupan dunia fana dengan penuh kesabaran dan kesyukuran mereka mendapat balasan yang setimpal dengan kejayaan mereka.

Antara kurniaan Allah kepada mereka adalah pelepasan daripada Azab bermula dengan azab kubur, azab berlakunya hari kemusnahan dunia, azab di padang mahsyar dan azab neraka.

Nikmat Bidadari.

Antara nikmat syurga yang disebut di dalam surah an Naba’ ini ialah:

” Dikurniakan kepada mereka gadis-gadis sunti sebaya sebagai isteri dan gelas-gelas minuman yang terhidang, aman damai dan tidak kedengaran di sana suara-suara sumbang dan pendustaan, sebagai balasan daripada Tuhanmu sebagai satu pemberian yang menepati perhitungan”

”Kawa`iba atraba”.

Kawaib adalah bidadari-bidadari daripada kalangan gadis perawan yang puting susunya masih tenggelam kerana mereka adalah gadis yang belum pernah disentuh oleh jin mahupun manusia.

Atraba yang sebaya umurnya 33 tahun, yang berakhlak mulia, berkasih sayang, tiada perasaan hasad dengki sesama mereka, bermesra dan bermain-main bersama-sama dan diwujudkan di dalam jiwa mereka perasaan cinta dan rindu hanyalah kepada suami mereka sahaja.

Termasuk dikalangan bidadari ini adalah wanita-wanita dunia malah kemulian dan kecantikan mereka melebihi bidadari syurga bagaikan zahir kaki dibandingkan dengan tapaknya.

Manakala wanita yang berkahwin lebih daripada seorang semasa di dunia akan dikurniakan kepada suami yang terlebih baik akhlaknya.

Hari Pengadilan

” Tuhan langit dan bumi dan segala isi diantara kedua-duanya yang Maha Pengasih dan pada hari itu tiada siapa yang boleh berkata-kata. Pada hari itu malaikat Jibril dan sekelian malaikat akan berdiri tegak tersusun berbaris-baris. Tidak ada sesiapapun yang akan bercakap melainkan mereka yang diberi keizinan oleh al-Rahman untuk bercakap dan dia hanya akan bercakap benar”

Pada hari pengadilan di padang Mahsyar para malaikat berdiri tersusun berbaris-baris. Semua manusia dan malaikat berdiri dan diam. Suasana sunyi dan sepi masing-masing mansia hanya menunggu nasib diri mereka sendiri.

Tidak ada sesiapapun dibenarkan bercakap di majlis mahkamah Allah itu melainkan mereka yang diizinkan untuk berkata-kata. Ketika dia bercakap dia akan bercakap benar.
  
Hari Kiamat Terlalu Hampir.


”Hari itu adalah suatu yang benar. Sesiapa yang mahu maka kembalilah bertaubat kepada Tuhannya. Sesungguhnya kami memperingatkan kamu terhadap azab yang terlalu hampir. Pada hari itu manusia akan melihat segala apa yang mereka pernah lakukan dan orang-orang kafir akan menyesal dan berkata alangkah baiknya kalau aku hanyalah seketul tanah..”


Bandingan hidup di dunia dengan hidup di akhirat hanyalah terlalu sedikit. Sehari di akhirat menyamai 1000 tahun mengikut kiraan masa di dunia ini. Tempoh kehidupan seseorang di dunia amat singkat dan tidak sampai seratus tahun. Maka tempohnya untuk menempuh alam akhirat amatlah dekat.


Oleh itu bersegeralah bertaubat daripada sikap seorang thagha kepada bersikap dengan sikap orang yang bertakwa kerana tidak guna lagi penyesalan di hari akhirat apabila semua amalan manusia dipamerkan didepan manusia seluruhnya.


Wallahua’lam. 

zakieusof
 
  

No comments:

Post a Comment