Friday 1 July 2011

Persahabatan Dalam Konteks Islam



Ukhwah Persahabatan


Sebagaimana pandangan umum, pelbagai definasi berhubung dengan istilah sahabat dan kawan.. Namun terbaik adalah model sahabat2 rasulullah SAW..

Elok sejenak blog nikmat amal mengupas sedikit sebanyak berhubung dengan definasi sahabat dan kawan.. Anda nilaikan kategori yang mana...

Definisi kawan dan sahabat kadangkala dianggap mengelirukan bagi sesetengah individu. Berikut adalah definisi atau maksud bagi istilah sahabat, kawan, rakan dan kenalan.

Sahabat tidak semestinya memiliki minat atau pendapat yang sama, tetapi mereka akan sentiasa ada apabila memerlukannya. 

Sahabat adalah orang yang membuatkan berasa selamat apabila mereka ada bersama-sama, sebab mereka adalah orang yang sangat setiakawan. Sahabat adalah orang-orang yang sangat menyayangi.

Sahabat kadangkala adalah penjaga, pelindung dan semangat mereka akan sentiasa ada bersama.
Kawan mungkin boleh berkongsi kesedihan dan kegembiraan, tetapi mereka selalunya tidak akan pergi lebih jauh daripada itu. Malah, sekiranya tidak sependapat, hubungan kawan mungkin boleh terputus.

Namun dalam koneks islam, persaudaraan atau persahabatan sejati, hubungan terjalin demi kebaikan mencapai redha Allah. Karena kebaikan merupakan sesuatu yang tidak pernah berubah, hubungan mereka yang diikat secara hakiki tidak akan hancur termakan dek usia, dan tak akan punah termakan zaman jua. Kasih sayang mereka berlangsung abadi, kekal sepanjang masa. Mereka saling memberi dan menerima. Saling menasihati dalam menuju kebaikan dan menguatkan sesama sendiri dalam kesabaran demi mencapai redha Allah s.wt. yakni itulah sahaja tuhan yang layak disembah dan untuk memohon pertolongan.
‘Aisyahradhiyallahu ‘anha menuturkan: “Setiap kali disampaikan kepada beliau sesuatu yang kurang berkenan dari seeorang, beliau tidak mengatakan: “Apa maunya si ‘Fulan’ berkata demikian!” Namun beliau mengatakan: “Apa maunya ‘mereka’ berkata demikian!” (HR. At-Tirmidzi).
Anas bin Malik menceritakan: “Pernah suatu kali seorang lelaki datang menemui Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam dengan bekas celupan berwarna kuning pada pakaiannya (bekas za’faran). Biasanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam sangat jarang menegur sesuatu yang dibencinya pada seseorang di hadapannya langsung. Setelah lelaki itu pergi, beliau pun berkata: “Alangkah bagusnya bila kalian perintahkan lelaki itu untuk menghilangkan bekas za’faran itu dari bajunya.”
(HR. Abu Daud & Ahmad).
Abdullah bin Mas’ud berkata: Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam pernah bersabda: “Inginkah aku kabarkan kepadamu oang yang diselamatkan dari api Neraka, atau dijauhkan api Neraka darinya? Yaitu setiap orang yang ramah, lemah lembut dan murah hati.” (HR. At-Tirmidzi).
“SAHABAT” tu seperti bintang yang cahayanya kian jauh kian gemerlap, keindahan cahayanya selalu dinanti oleh penjelajah kompas bumi , Terkadang redup, namun tak menghilangkan keindahan cahayanya , ia tetap ada dan setia menemani bulan dalam gelapnya alam dimalam hari. Sahabat tak pernah dimiliki seutuhnya namun tak bisa dilupakan , selama degupan jantung masih berdeyut, bahkan ia akan kekal hingga dipertemukan pada zaman yang di tentukan di alam barzah, Nan selalu ada di dalam hati yang amat dalam.
Dari Abu Ayyub Radliyallaahu 'anhu bahwa Rasulullah Shallallaahu 'alaihi wa Sallam bersabda: "Tidak halal bagi muslim memutuskan persabatan dengan saudaranya lebih dari tiga malam. Mereka bertemu, lalu seorang berpaling dan lainnya juga berpaing. Yang paling baik di antara keduanya ialah memulai mengucapkan salam. Muttafaq Alaihi.
Melalui Blog ini elok lah kita mencari makna persahabatan yang hakiki dan nilainya, yang hanya akan ditemukan ketika persahabatan itu disandarkan pada persaudaraan ilahiyyah… Rabbul izzati

Wallahu'alam
zakieusof

3 comments:

  1. Insya'allah, jika ikhlas kerana DIA, maka DIA akan menunjukkan sahabat yang ikhlas keranaNya. Insya'allah.

    ReplyDelete
  2. sukran..setelah musibah menimpa diri.. banyak perbezaan antara sahabat dan kawan.. syukur kepadaMu atas petunjukMu..Allah Maha Besar

    ReplyDelete
  3. barokallahu fiikum
    pembahasanya simple dan mengesankan
    izin copas akhy

    ReplyDelete