Saturday 25 June 2011

Satu Renungan Buat Diri


https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEgYPeH2zPiUaJpXsEXPoEa7r7MT2xnmIjAOPyIKzQRfSjtvehCqg_RnZA-s9yApW2hXFedxAUlacmI5lgAeA79vgX3JXNXAZ6zzAAG-KvAgL47Mf4GPiU3w9AjrRW1keAcXdtU9bwwMZ8A/s1600/merenung.jpg


Renungan dan Nasihat kepada ku oleh Ustaz Zahazan


Menurut Ibn Qayyim dlm kitab Zad al-Ma'ad, musibah yang berlaku boleh diringankan dgn cara2 di bawah :

1. Mengikut petunjuk Allah dan mengikhlaskan ibadah nya kepadaNya aeparti solat, membaca quran dan terjemahan / tafsiran, berpuasa dan lain-lain ibadah khusuk

2. Mencari ilmu yang syar'iy. Jika membaca di internet sahaja tidak memadai. Mesti mendampingi para asatizah yang dapat membimbing.

3. Bertaubat dari dosa2, mempersembahkan diri dengan sebenar2nya kpd Allah.

4. Mengamalkan zikir secara berterusan dalam semua keadaan kerana zikir ini mempunyai kesan yang sangat menakjubkan, menghilangkn kedukaan dan perasaan bimbang.

5. Berbuat baik kpd semua makhluk, berbuat baik menyebabkan dada kita lapang. Dengar cd Petua menjadi insan paling ceria oleh Dato Dr Mohd Fadzila Kamsah

6. Melakukan mujahadah untuk mengikis sifat2 negatif

7. Jangan berlebihan dlm sesuatu urusan seperti memandang, berbicara, mendengar makan dan bergaul. Dengannya akan menyebabkan seseorg menikmati hati yang lapang serta jauh dari perasaan sempit dada.

8. Menyibukkan diri dgn kegiatan ilmu dan aktiviti2 yang bermanfaat.

9. Memikirkan tentang pencapaian hari ini tanpa menyusahkan diri dgn peristiwa2 sedih yg belaku pada masa lampau atau kebimbangan2 akan datang.

10. Melihat orang2 yang kurang bernasib baik dlm hal2 kewangan dan kesihatan serta rezki.

11. Melihat ujian secara objektif bagaimana untuk menyelesaikannya.

12. Kuatkan semangat agar tidak dikuasai oleh angan2 dan khayalan yang timbul dari pemikiran2 buruk.

13. Menyerahkan setiap urusan kpd Allah, berbaik sangka dalam ketetapan qadha` dan qadarNya

14. Orang yang berakal tahu bahawa kehidupan org yang beriman sebenarnya terletak pada kebahagian dan ketenangan. Kehidupan itu bersifat sebentar, maka tentulah amat merugikan jika ia dipenuhi dengan perasaan sedih.

15. Apabila ditimpa kesusahan, hendaklah dia memikirkan tentang kenikmatan yang telah dinikmatinya selama ini. Pada waktu itu dia akan menyedari betapa banyaknya nikmat yang di perolehi selama ini. Dengan itu dia akan lebih tabah menghadapi kesusahnnya.

16. Kalau seseorg menyakitinya dengan sesuatu cara, hendaklah dia meyakini bahawa kejahatannya itu tidak akan memudharatkannya sama sekali melainkan dgn izin Allah. Kemudharatan itu hanya akan memudharatkan yang empunya dirinya sahaja.

17. Hendaklah mengharapkan balasan daripada Allah dalam segala gerak kerja yang dilakukan, bukannya mengharap daripada manusia kerana jika mengharap dari manusia semata2 kita akan rasa tak dihargaai.

18. Memikirkan tentang perkara2 yg memberi manfaat, dan berusaha merealisasikannya bukan terlalu banyak berfikir secara negative yang boleh mengekang dari berjaya.

19. Memberi sepenuh concentration pada apa yang sedang dilakukan sehingga membuahkan hasil yang paling maksimum.

20. Hendaklah menghargai nikmat persaudaraan, perkahwinan dan persahabatan. Janganlah dicari2 kelemahan pihak yang lain, nanti kita akan kecewa. Jangan terlalu perfectionist. Jangan sibuk menghitung aib orang lain. Lihat secara objektif dan bincangkan dengan hikmat agar terbit penyelesaian yang mendatangkan keharmonian dlm keluarga.

21. Banyakkan berdoa supaya dikurniakan kebaikan dlm segala urusan dunia.

22. Berjihad pada jalan Allah seperti bersedekah, berdakwah dalam apa bentuk sekali pun termasuk dalam era teknologi maklumat, berjihad menentang nafsu dan sebagainya..

syukran ustadz 

No comments:

Post a Comment