Wednesday 15 June 2011

Makhluk Allah Yang Sentiasa Berzikir........

Rasa 'Fresh'nya Bila Berada di Hutan.....



Pernahkah kita tertanya-tanya, mengapakah apabila kita masuk ke hutan belantara, kita berasa segar.Mendengar kicauan burung, deruan ombak, deruan air sungai, hempasan air terjun, deruan bayu menghembus dedaunan serta, apabila mendengar suara unggas dan serangga, kita berasa tenang.

Ketahuilah, bahawa semua makhluk Allah itu sedang bertasbih memuji Allah SWT..

Makhluk Yang Sentiasa Bertasbihhoto by:Warnaiman 
Itu adalah kerana mereka semua itu sedang berzikir (zikrullah), bertasbih memuji Allah, kerana itu jika kita mendengarnya maka jiwa kita pun turut merasa ketenangannya.

“Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah; dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.” (Surah Al Hasyr : Ayat 1)

Berbeza jika kita ke kawasan yang kita mendengar hiruk pikuk manusia memuji makhluk, manusia memuja manusia, memuja harta, pangkat dan kekayaan.

Juga ketenangan ketika berada di majlis manusia memuji Allah SWT. Apabila kita ke tempat-tempat yang mendamaikan ingatlah, kita menumpang istirehat dengan makhluk Allah yang tak pernah berhenti zikirnya.

Hendaklah kita memperbanyakkan bertasbih memuji Allah Swt.
سَبَّحَ لِلَّهِ مَا فِى ٱلسَّمَـٰوَٲتِ وَمَا فِى ٱلۡأَرۡضِ‌ۖ وَهُوَ ٱلۡعَزِيزُ ٱلۡحَكِيمُ
"Segala yang ada di langit dan di bumi tetap mengucap tasbih kepada Allah dan Dialah Yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."
(Surah Al-Hashr 59: Ayat 1)
arnaiman Azizi

No comments:

Post a Comment