ikan

Friday, 24 June 2011

Kehebatan Surah Al - Mulk



Kelebihan dan Kehebatan  Surah Al Mulk - Tabarakal Lazi..

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/id/thumb/4/4e/Al-Mulk.png/220px-Al-Mulk.png 




 

Bersyukur kepada yang Maha Esa atas limpah dan kurnia serta rahmat yang tidak putus2 kepada makhluk Allah SWT di muka bumi ini .. Berpesan2 ke arah kebaikan adalah fokus utama blok nikmat amal.. sebagai panduan diri ini dan sahabat2 se Muslim ..

AL-QURAN adalah kalam Allah yang bermukjizat dan zikir terbaik untuk diamalkan kerana ia adalah cahaya, petunjuk serta pedoman mutlak dalam memandu kehidupan seluruh umat manusia.

Daripada 6,236 ayat di dalam 114 surah yang termaktub dalam kitab suci yang dijamin penjagaannya oleh Allah s.w.t. sehingga hari kiamat, terdapat beberapa surah pilihan yang sering menjadi amalan zikir umat Islam kini.

Surah Al-Mulk (kerajaan) yang mengandungi 30 ayat dan merupakan surah ke-67 dalam juzuk 29 adalah antara surah-surah yang menjadi zikir pilihan harian kebanyakan mukmin.

Diturunkan sesudah surah Ath-Thuur dan termasuk dalam kelompok surah-surah yang diturunkan di Mekah (Surah Makkiyah), Al-Mulk juga dinamakan dengan surah At-Tabaarak (Maha Suci).

Surah ini juga agak pendek (30 ayat) tetapi padat dengan peringatan, iktibar dan nasihat melibatkan akidah. Maka ia lebih mudah dihafal untuk difahami dan dijadikan pedoman hidup.

Malah Al-Mulk yang dijadikan zikir ini, jika dihayati dan difahami sebaik-baiknya ia adalah penyelamat akidah Mukmin dalam mengamalkan kehidupan harian yang penuh pancaroba sekarang.

Daripada surah ini kita dapat mengetahui dan memahami akan penegasan dan bukti-bukti tentang kekuasaan Allah s.w.t. yang mutlak ke atas setiap makhluknya.

Kuasa menghidup dan mematikan adalah hak mutlak-Nya. Penciptaan langit dan bumi untuk menafaat manusia ada ganjaran dan balasan di dunia dan di akhirat.

Malah pelbagai amaran, peringatan dan petanda turut diberikan pada manusia supaya membuat pilihan yang betul dan tepat semasa di dunia.

Kita juga diingatkan bahawa tidak ada makhluk yang dapat menyelamatkan diri daripada hukuman dan ketentuan Allah s.w.t..

Setiap kekufuran, kekafiran dan helah dalam menolak seruan Rasul tidak akan terlepas dari azab seksaan-Nya. 

 .. Surah Al Mulk adalah sebaiknya dihafalkan dan dibaca setiap hari selepas solat isyak .. banyak fadhilatnya ..hayati sirah Rasullullah ..

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk."

2. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur."

3. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya."

4. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur."

5. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga."

7. Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: "Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga."

8. Ulama berkata: "Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk."

9. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka."

10. Saiyidina 'Ali berkata: "Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf."

11. Ulama berkata: "Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk."

12. Saiyidina 'Abdullah bin Abbas berkata: "Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta'ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: "Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk."

Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk."

bertekad lah untuk menghafal 30 ayat surah Al Mulk.. sahabat2 akan dapat merasai ketenangan dalam kehidupan seharian yang penuh dengan cabaran masakini..
Wallahu-'Alam

zakieusof

1 comment:

  1. maka marilah kita mengamalkannya.....insya'allah moga2 Al-quran dapat menyelamatkan kita di Padang Masyhar kelak. amin.....

    ReplyDelete