Monday 8 August 2011

Allah Maha Berkuasa ..Ya Rabbul Izzati

 

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhFkA4fBB0LcIPafY4z65a4gI4eh_IqB_GideHfsH9XFCBL_kd2Hc7BHqwfP4A4dNbsR5kFAwl-NlS9RD_6zg89TGCFwR0TcFbtitOwJ0l2bVzjJ1sPHKiCudemim5XEPmX4n5vXExA3JTg/s400/senja.jpg

 


Allah Maha Berkuasa...

Cuba bayangkan kekuasaan ALLAH s.b.w. ALLAH berkuasa keatas setiap benda.. sebagaimana ALLAH Berkuasa mewujudkan Alam semesta, Dia juga berkuasa menghancurkannya... Alam semesta...bukan sebiji bukit! Apa sangat kudrat manusia yang sombong sokmo ini..

Bayangkan Kuasa ALLAH itu, Bayangkan juga mcm mana Kalau ALLAH buat kita kudung kaki yang sebelum ni kita boleh berjalan elok. Mcm mana kalau ALLAH butakan mata yg sebelum ni kita dpt melihat dengan jelas.. Mcm mana kalau tangan kita jadi lembik yg sebelum ni kita boleh makan minum etc dengan nya.. mcm mana kalau telinga kita tiba2 jadi tuli yg sebelum ni kita sgt perlukannya... mcm mana kalau mulut kita jadi sakit terkena kanser lidah atau seumpamanya.. dan macam mana... mcm mana...

Semua itu Allah maha berkuasa untuk Dia buat dan ramai yg terima musibah seumpama itu di sekeliling kita.Tetapi betapa banyak dosa hambaNya sekalipun belum tentu lagi Allah timpakan kepadanya azab seumpama itu di Dunia. Kadang2 Hambanya yang paling taat Allah musibahkan kepadanya bermcm2 yg teruk2. Itulah yg dipanggil Hukum Alam... Allah sengaja biarkan hukum alam itu berlaku dan terus berlaku.. sebagai mana Api bersifat pembakar dan panas.. salji bersifat sejuk, dan semua sekali apa yg ada atas dunia ini dengan sifat2nya...namun disebalik hukum alam itu adalah dengan IzinNYA.. Allah sengaja Ciptakan kehidupan ini semata2 untuk menguji sejauh mana keimanan manusia.. tak mampukah Allah jadikan semua manusia ini taat dan patuh kepadanya. Allah mampu dan Dia mampu lakukan apa sahaja. Cuma sengaja Allah ciptakan manusia bersama hukum Alamnya dengan diberi Akal untuk menilai dan diutus Rasul2 dan Nabi2 utk menjadi pembimbing bagi menunjukkan kebenaran. Begitu juga Allah ciptakan nafsu dalam manusia bagi menguji sejauh mana manusia ini menggunakan akal utk melawan serta mengawal nafsu.

Wahai sahabat2 sekelian... sementara kita masih merasai Nikmat Allah yg bermcm2 sebelum Dia mengambilnya kembali.. jom lah sama2 kita kembali dari menghambakan diri kepada harta dan dunia, kepada menghambakan diri kepada Allah. marilah kita sama2 muhasabah diri adakah kita memakan rezeki dari punca yg haram. kalau ya marilah kita ubah sementara masa masih mengizinkan kita berbuat demikian. adakah kita tak menjaga mulut dengan sentiasa mengumpat mengkeji memfitnah dan sebagainya. kalau ya marilah kita mengubah kepada bercakap benda2 yg baik2 dan bermanfaat selagi kita diberi nikmat lidah yg tak ternilai. adakah kaki tangan kita digunakan untuk maksiat kepada Allah? kalau ya marilah kita gunakannya kembali untuk ketaatan kepada Allah sementara kita dijauhkan dari lumpuh dan seumpamanya. jomlah sahabat2... jangan tunggu lagi.. ingatlah tawaran hebat dari Allah mungkin akan tamat bila2 masa saja dari sekarang!! 
Tawaran Hebat itu adalah keampunan yg sentiasa terbuka luas untuk setiap hamba2Nya yg betul2 bertaubat.. jgn tunggu kita terlantar di hospital dulu baru kita nak fikirkan perkara ini. marilah kita rebut ganjaran Syurga di Alam yg kekal Abadi.. 
Wallahu'alam
zakieusof - amat kerdil hamba Mu ini Ya Allah

No comments:

Post a Comment